Doktor | 2015. május. 27. 13:16
pic_1346160087_444

Energiaital – tényleg energia vagy valami más?

 

A népszerű energiaitalok mindegyike több koffeint tartalmaz, mint egy kávé, alkohollal való kombinációjuk pedig súlyos károsodásokat okozhat a szervezetben.

Mint John Higgins kutatásvezető, a Texasi Egyetem munkatársa elmondta, az energiaitalok koffeintartalma 70 és 200 milligramm között van dobozonként, míg egy csésze erős kávéban 40-150 milligramm koffein található. Még nagyobb probléma, hogy az összetevők, így a guarana, taurin, gyógynövények, ásványi anyagok és a vitaminok egy része – amelyeket esetleg meg sem említenek a csomagoláson – kölcsönhatásba léphet a koffeinnel.

Aggodalomra az ad okot, hogy ezek a kölcsönhatások befolyásolhatják a szívritmust, a vérnyomást, sőt még a mentális állapotot is, különösen akkor, ha nagyobb mennyiségben vagy alkohollal együtt fogyasztják. Higgins és kutatócsoportja az energiaitalokra és összetevőikre vonatkozó, 1976 és 2010 közötti orvosi irodalmat tekintette át. Viszonylag kis számban találtak ideillő tanulmányokat, ezek azonban azt mutatták, hogy az energiaitalok emelik a vérnyomást és a szívritmust. Szívroham, görcsroham vagy halál anekdotikus esetként szerepelt a vizsgálatokban. Norvégiában, Dániában és Franciaországban betiltották a Red Bull energiaitalt, miután egy állatkísérletben azt találták, hogy a taurinnal táplált patkányok bizarr viselkedést mutattak, szorongtak, sőt öncsonkítás is előfordult náluk. Higgins és csoportja szerint az embernél is kapcsolatot találtak a szer fogyasztása és a kockázatkereső viselkedés között.

Forrás: http://hetivalasz.hu/vilag/harom-orszagban-mar-betiltottak-a-legismertebb-energiaitalt-33304/

Kommentelünk…

Sajnos az energiaitalokat szint üdítőként fogyasztják, bár mint a fenti kutatási eredmények is mutatják, koránt sem veszélytelenek. Egyre menőbb szórakozóhelyeken is az energiaitalok és tömény alkoholok keverése, holott komolyan megterheli a szívet ez a kombináció. Néhány jó tanács:

  • bár a kávé sem egészséges, de még mindig inkább igyál egy capuccinót vagy egy tejeskávét, ha nem megy a felkelés!
  • folyadékpótlásnak felejtsd el az energiaitalokat, igyál napi min. 2 liter ásványvizet!
  • alkohol és energiaital keverése szigorúan tilos!
  • próbáld magad sporttal feldobni, ne káros anyagoktól várd a pörgést!