Doktor | 2015. július. 14. 15:16
pic_1332509735_133

Metroszexualitás

A “metroszexualitás” szó hallatán valószínűleg már senkinek sem a földalattiban létesített szerelmi légyott jut az eszébe.  A kifejezés közel 20 éve létezik, 1994-ben használta először egy Mark Simpson nevű brit újságíró.

Metroszexuálisnak nevezzük azt a heteroszexuális férfit, aki idejének nagy részét a megjelenésére fordítja, tehát részben úgy él, mint egy nő, vagy egy sztereotip homoszexuális.
A “metroszexualitás” kifejezés előtagja a “nagyváros” jelentésű metropoliszra utal. A metroszexuálisok azok a leginkább fiatal, gazdag, városban élő heteroszexuális férfiak, akik idejük jelentős részében a nőkre jellemző tevékenységeket végeznek, és fokozottan ügyelnek a külsejükre. Fodrászhoz, kozmetikushoz járnak, szoláriumoznak, manikűröztetnek is akár, festetik a hajukat, szőrtelenítenek, arcpakolást használnak, odafigyelnek a súlyukra, gondot fordítanak az öltözködésre, szeretnek vásárolni, és mindig divatos ruhákban járnak.A jelenség kialakulásának oka az egyedüllét, azaz a “szingliség” számlájára írható. A hagyományos férfi-női párkapcsolatokban a “vásárlás világa” még a nőké volt. A divatban, szépítkezésben ők voltak az elöljárók, a szépítőszerek gyártói, a divatreklámok őket célozták. Manapság egy parfümériában, divatüzletben gyakorlatilag megfeleződik a kínálat, a férfiak is legalább annyi illat, parfüm és divatáru közül válogathatnak mint a nők. A plasztikai sebészek már nemcsak nőknek, férfiaknak is kínálják a ránctalanító, fiatalító, test tökéletesítő beavatkozásokat. A környezetünk gyakorlatilag felkínálja a metroszexualitás lehetőségét, és ennek az igénye egyre csak nő.Elmosódnak a nemi különbségek, megszűnőben a hagyományos női-férfi szerep. A női egyenjogúság nemcsak azt eredményezte, hogy a nők a társadalom elismert, megbecsült szakembereivé váltak, de a két nem tömeges elmagányosodását, a férfi-női szingli létet is létrehozta.
A férfi és nő olyannyira egyformává válik, hogy nincs is szükségük egymásra. Férfi híján a nő felszereli a polcot, megjavítja a zárat, a férfi pedig megveszi magának a ruháit, és a párja helyett szőrtelenít. A metroszexuális férfiak nagy része fiatal, húszas-harmincas éveiben járó városlakó, szakmájában sikeres, gazdag értelmiségi. Magyarországon hozzávetőlegesen a 14-69 év közötti férfi lakosság 1,4 százalékára illik a “metroszexuális” meghatározás. Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban ez az életstílus jóval elterjedtebb, olyannyira, hogy az USA-ban a 2003-as évet a metroszexuálisok évének nyilvánították.A film világából keresve példát a metroszexuális férfira, a legtökéletesebb az “Amerikai pszichó” yuppie-ja, Patrick Bateman. Hollywoodban maradva, metroszexuálisnak tartják többek között Orlando Bloom-ot, Zac Efron-t, a “High School Musical” sztárját, Brad Pitt-et, Johnny Depp-et, Tom Cruise-t, Hugh Jackman-t, Ryan Reynolds-ot, Ashton Kutcher-t és Jake Gyllenhaal-t is.

A metroszexuálisok ellentétei az un. “retroszexuális” férfiak, akik nem igazán hajlandók figyelmet fordítani a megjelenésükre, és nem megrögzött divatkövetők. Nem zselézik a hajukat, nem szőrtelenítenek és a körmüket is maguk vágják. A retroszexuális férfiak nagyjából megegyeznek a társadalom által megszokott hagyományos férfiképpel, ami korántsem jelent egyet az elhanyagolt, ódivatú férfival.