Doktor | 2015. május. 27. 10:50
pic_1348644463_842

Polgárpukkasztó IKEA

Az IKEA cég korábbi reklámhadjáratai során már párszor kiderült, hogy nem ítéli el az egyforma nemű párok együttélését. http://www.afterelton.com/blog/lylemasaki/subaru-ikea-time-commercial-closet-association-ad-awards
Ebben a speciális reklámban azonban sajnos azt kell mondanom saját csapdájába esett.
http://www.afterelton.com/video/2010/09/ikea-florian

A reklám röviden a következőről szól: két fiatal (egy fiú és egy lány a precizitás kedvéért) belép egy gyönyörűen berendezett IKEA lakásba, és mindenki számára érthető geszusokkal a nemi aktus felé halad, igen céltudatosan. Hozzáteszem, nekem már ez is sok, hiszen – természetesen van ilyen az életben – nem gondolom, hogy elfeledkezhetünk a tv-t bambuló kiskorúakról, akiknek ez lesz a későbbi példa a lány lakásra vitelével kapcsolatban…
Szóval: már éppen egy „Postás mindig kétszer csenget” jelenet kezdődik, amikor is megérkezik egy második férfi, aki – mint kiderül – a fiú fiúja. A „vicc” pedig, hogy a lányt be lehet tuszkolni a „jajdejóhogyilyennagy” konyhaszekrénybe.
Nos: nem nevettem.

Én értem, hogy ennek a reklámnak az a célja, hogy fogadjuk el a meleg párokat, és tekintsünk erre a jelenségre, mint teljesen hétköznapi tényre. Ezzel nincs is gondom.
DE – és itt jön a csapda: a reklám készítői nem gondolkodtak el azon, hogy a jelenleg minden társadalmi réteget és minden nációt behálózó ELŐÍTÉLETEKET fogják csak megerősíteni ezzel a reklámmal?
Mert mit sugall ez a reklám? Nekem, mint orvosnak pusztán a nemi betegségek statisztikáit támasztják alá: rizikócsoportba tartoznak a homoszexuális fiatal felnőttek és azok partnerei, ill. hogy a HIV fertőzést a biszexuális férfiak viszik át a heteroszexuális nőkre.

A hétköznapi, bigott embereknek pedig tökéletesen bemutatják azt, hogy a bi-/homoszexuálisok csapodárak, hazudnak a partnereiknek, és – mivel az óvszer még csak jelzésértékűen sem bukkan fel a reklámfilmben (biztosan prűdek a készítők) – mindenkivel védekezés nélkül szexelnek.

Amit a gyermekek megtudhatnak ebből a reklámból: félrelépni, a másikat megcsalni vicces dolog, felelősséget vállalni pedig nem kell, csak el kell bújtatni egy jó nagy szekrénybe a másikat.

Gratulálok a készítőknek: elérték a céljukat!
Forrás: http://www.afterelton.com/video/2010/09/ikea-florian