Doktor | 2015. május. 27. 13:28
pic_1336659426_366

Reklám az alkoholfogyasztásnak

Több tanulmány szerint a TV-ben, magazinokban és plakátokon látható reklámok összefüggenek a fiatalok alkoholfogyasztásával. Akár 1 TV-nézéssel töltött óra 9%-kal növelheti az ital kipróbálásának veszélyét a rá következendő 18 hónapban, ill. minden egyes órával, amit a gyerek olyan népszerű filmek nézésével tölt, amikben isznak, 15%-kal nő az esélye a kipróbálásnak az elkövetkező 13-26 hónapban.

Persze, az árak emelése, a hozzáférés korlátozása vagy szociális marketing segíthetne enyhíteni ezen a problémán, de ezek a tényezők sok egyéb függőséget okozó szernél sem vezettek előbbre önmagukban.
Az alkohol mindig is ott volt a gyerekek mindennapjaiban. Persze a tv sokat ront a helyzeten, de hány olyan család van Magyarországon, ahol az ivás, a kocsmázás az egyedüli ismert lehetőség a „kikapcsolódásra”. Hány olyan település, vagy akár város van, ahol nincs mozi, nincs színház, nincs közösségi program, de KOCSMA vagy PRESSZÓ van.
Egy ilyen családból származó gyereknek soha nem lesz más mintája, mint az alkoholizálás, vagy akár egy súlyosabb függőség, ami segít kiszállni a hétköznapok nyomorúságából.

A média sok mindenre felelősségre vonható, de egyedül nem tehető felelőssé egy társadalmi problémáért sem. Mindenesetre nem a tiltásra tenném a hangsúlyt, hanem az alternatívakínálásra. A népnevelésre, méghozzá olyan szempontból, hogy az ivászaton kívül milyen más lehetőség van a szabadidő eltöltésére és a kikapcsolódásra.