Doktor | 2015. május. 27. 13:44
pic_1342606630_283

Zenesarok: Marina and the Diamonds

A néhány éve még szinte ismeretlen, rendkívül energikus  walesi dalszerző -énekesnő, Marina Diamandis mára a brit rockzene egyik legfajsúlyosabb alakjává nőtt föl.

Megnyerte a legjobb brit előadó díját, és második nagylemeze is nagy sikert aratott. Fontos tudni, hogy a névben szereplő „Diamonds”-„Gyémántok” szó nem egy kísérő együttesre, hanem Marina rajongóira utal… és bizony az ifjú  kelta hölgynek egyre több lelkes „gyémántja” van világszerte.

Marina kisasszony egy igazi walesi bárd: világa sűrű, fájdalmas, szép, összetett, fölkavaró. A dalszöveg finom, mint egy szikrázó, csiszolt kristálypohár, mégis forró mint a vér.
A csinos walesi lány amúgy divatdiktátornak sem éppen utolsó:  meghökkentő ruháival legalább olyan föltűnő jelenség, mint szövegeivel és zenéjével. A művészi koncepciója miatt eredeti szép fekete haját szőkére változtató Marina a Sziget fesztiválon is részt vett  2011-ben, ahol egy nagyon jó koncertet adott.
A walesi anyától és görög apától származó ifjú hölgy már korán meg volt győződve tehetségéről, és először a szobájában idétlen sapkában és pulcsiban zenélve,  saját maga által fölvett amatőr klipeket nyomott föl a mySpace-re.  Elborult világú, energikus, dühös számaihoz a szintetizátoros kíséretet is önmaga biztosította.

A zavarba ejtő dalokkal induló fiatal énekesnőre azonban 2008 táján fölfigyeltek a popzenei szakma fejesei, és adtak neki egy esélyt: jól tették, mert 2009-ben sikeresen robbant be a brit köztudatba. Az alternatív és indie alapokra épülő zenéhez továbbra is Marina Kisasszony írja a szöveget, a dallamot pedig egy őt is magába foglaló kisebb csapat dobja össze.

Egy elég tudatos koncepció mentén gyakran ekézi a fogyasztói társadalmat, mint a „Primadonna” szövegében:
http://www.youtube.com/watch?v=Gj5L9SYhoSE
és az általa szeretve gyűlölt „amerikai álmot” , pl. a „Hollywood” –ban:
http://www.youtube.com/watch?v=n1VTcJfL7RE

A dalaiban-érthető módon-fontos szerepe van a szerelmi kapcsolatoknak.
A szakítás okozta érzelmi viharokkal  foglakozik pl. a „Hypocrates”  című szám:http://www.youtube.com/watch?v=0vEypdgFVms.
A  „Numb” vagy  „Homewrecker” a mai popzenétől szokatlan költői erővel és mélyen ragadja meg, hogy  a párkapcsolatokra  saját magunkban lakó önzés jelenti  a legnagyobb veszélyt, amely megöli a szeretetet, és elszigetel másoktól.
http://www.youtube.com/watch?v=ylLpplWSrNk
http://www.youtube.com/watch?v=VmOO5Y1wiIA
A szórakozóhelyeken, ittasan létrejövő, sekélyes kapcsolatokról szól a „Hazugságok” (Lies) című dala:
http://www.youtube.com/watch?v=hig5uLy2fe0

A berúgásról, az „IHB” partikról (IHB: „iszunk-hányunk-belefekszünk” közkedvelt rövidítése) szól a „Shampain”, amely egy szójátékkal összeolvasztja a „pezsgő” (angolul champagne) és a „fájdalom („pain”) szavakat.
http://www.youtube.com/watch?v=hig5uLy2fe0

A tizenéves kor – időnként elég kemény – érzelmi viharairól szól a „ Teen idle” amelyik szintén szójáték: a bálvány (idol)  és a henye, lusta jelentésű „idle”  szó azonos hangzását használja ki.
http://www.youtube.com/watch?v=NjX3omhMR0g
De a remény  csillaga,  és a szabadulás  is megjelenik a „Félelem és iszonyat” (Fear and loathing)  szövegében
http://www.youtube.com/watch?v=9txg0XicoJ0

Összegezve: Marina Diamandis kétségkívül egy rendkívül tehetséges és termékeny dalszerző, akinek még mondanivalója is van számunkra. Érdeklődve várjuk, mivel kápráztat még el minket  a jövőben.